برای تماس مشاورین ما با شما عزیزان لطفا فرم زیر را ارسال نمایید.

آنچه خواهید خواند

قدرت نه گفتن چیست؟

همه ما حداقل یکبار با درخواست کسی و یا موقعیتی موافقت کرده ایم برخلاف اینکه با آن مخالف بودیم و یا کاری را به سختی به اتمام رسانده‌ایم فقط برای اینکه در آن لحظه توانایی نه گفتن به آن را نداشتیم؛به این مهارت نه گفتن می گویند و ب احتمال  زیاد شما ان را ندارید.

قدرت نه گفتن یکی از مهم ترین قدرت و توانایی هاییست که هر فرد باید آن را فرا بگیرد؛یادگیری مهارت و قدرت نه گفتن در سنین کم خیلی آسان تر است زیرا که در بزگسالی مهارت نه گفتن و فراگیری توانایی جدید روانشناسی برای افراد دشوار و چالش برانگیزتر است؛نداشتن توانایی نه گفتن ممکن است انسان را در موقعیت های سخت قرار دهد و به مرور زمان باعث آسیب جدی به جسم و روح فرد شود.

نداشتن مهارت نه گفتن چه اثرات مخربی دارد؟

خود را این گونه تصور کنید که توانایی قدرت نه گفتن ندارید(ممکن است همین الان هم نداشته باشید) و همکار و یا دوست شما در مدرسه از شما درخواست کند تا کاری را برایشان انجام دهید؛شما می دانید که توانایی و یا فرصت انجام آن را نخواهید داشت اما با این حال چون توانایی نه گفتن را ندارید آن را قبول می کنید؛اکنون چه می شود؟ چه آسیبی می بیند؟

علاوه بر اینکه پذیرفتن این شرایط به جسم شما خدشه می‌زند مهم ترین قسمت هویت شما یعنی روح شما را آزار می دهد و عواقبی مانند:

  • کاهش اعتماد بنفس
  • کاهش عزت نفس
  • منزوی شدن
  • احساسات سرکوب شده
  • احساس سرزنش
  • وسواس
  • فشار روحی
  • افسردگی

و… را برای شما در پی خواهد داشت،باور کنید این ها اقرار نیست زیرا که انجام دادن کاری که دوست ندارید تنها برای آنکه نتوانسته اید نه بگویید این باور را به شما می دهد که شما بی عرضه هستید(که نیستید) و یا بی ارزش هستید و همه از شما استفده میکنند و هیچکس شمارا دوست ندارد و….

چرا افراد توانایی نه گفتن ندارد؟

انسان ها کارهای زیادی می کنند که برای آن دلیلی ندارد اما نگفتن نه یکی از کارهاییست که می‌توان برای آن دلیل محکمی آورد که تمام این دلیل ها دلیل زمینه‌ای دارند؛از مهم ترین دلایلی که افراد در سنین مختلف توانایی قدرت نه گفتن ندارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن والدین متوقع و بازیگر

داشتن پدر و مادر سخت گیر در کودکی که به کودک اجازه نمی دادند تا کارهایی را انجام دهد که دوست دارد و قدرت انتخاب را از آنها در کوچیک ترین چیزها می گیرند باعث می شود تا کودک یا نوجوان این تصور را در ذهن خود داشته باشد که باید تا اخر عمر کارهایی را انجام دهد که باقی افراد دوست دارند و به او می‌گویند؛همچنین پدر مادر بازیگر که نقش قربانی را بازی می کنند یعنی می گویند اگر این کار را انجام ندهی ما ناراحت می شویم و یا قلبمان می شکند این طرز فکر را در کودک ریشه دار می کند که اگر کاری را انجام ندهد که باقی افراد دوست دارند او به آنها اسیب می زند و این گونه می شوند که قدرت نه گفتن در کودکان ریشه کن می شود.

  • داشتن والدینی که خود توانایی نه گفتن نداشتند

اگر شخصی هستید که توانایی نه گفتن ندارید با نگاه کوتاهی به کودکی و یا حتی چند سال قبل کنید؛آیا مادر یا پدر شما در حال قر زدن درباره موقعیتی بودند که بخاطر نداشتن توانایی نه گفتن مجبور به انجام آن شده بود؟ درست است! پدر و مادری که خود توانایی نه گفتن را نداشته باشند نمی توانند ان را به کودک خود انتقال دهند و چون از سنین کم ما از والد خود اخلاق و عادت های خود را برمی داریم این را نیز انتخاب می کنیم که قدرت نه گفتن هیچوقت یک انتخاب نیست!

  • خجالت

یکی از مهم ترین دلایلی که ما نه نمی گوییم خجالت کشیدن است! ما از گفتن نه در موقعیت های مختلف به کار و یا درخواستی احساس خجالت می کنیم که این احساس شرم ریشه در کودکی ما دارد و حتما در موقعیتی به عنوان کودکی بی‌دفاع احساس شرم را تجربه کرده ایم.انسان احساس شرم را دوست ندارد زیرا از قضاوت و تنهایی ترس دارد.

  • ترس از دعوا و مشاجره

بزرگ شدن در خانواده‌ای که همیشه در آن بحث و دعوا بوده می تواند شما را تبدیل  به فردی مضطرب کند که ترس از دعوا و مشاجره دارد؛همچنین پدر و مادری که همیشه سر کوچک ترین مسائل شما را مقصر می دانستند نیز یکی دیگر از دلایلی است که به شما این قدرت را می دهد که در موقعیت های مختلف اعم از موقعیت هایی که باید نه بگویید برای فرار از دعوا و ساعت ها نزاع نه نگویید و با قبول کردن موارد توسط فرد یا گروه مورد نظر خود را در چاه بزرگتری بیندازید.

چگونه نه بگوییم؟

اگر اکنون حس بدی دارید که توانایی نه گفتن ندارید باید به شما بگوییم که نیم بیشتری از افراد جامعه قدرت نه گفتن ندارند و این توانایی مانند راه رفتن،حرف زدن،خواندن و دیگر توانایی ها اکتسابی هستند و با تمرین و تکرار مانند آب خوردن راحت می شوند.ما به شما کارهایی را می‌گوییم که با تمرین کردن آنها می توانید قدرت نه گفتن را یاد بگیرید؛از راهکارهایی که برای نه گفتنن می توانید تمرین کنید:

  • علت بله گفتن چیست؟

هرگاه خود را در موقعیتی مشاهده کردید که در آن داشتید بی دلیل به مسئله ای بله می‌گفتید به این فکر کنید که علت این بله گفتن چیست؟ چرا دارید به این خواسته جواب مثبت می دهید؟آیا توانایی انجام آن را دارید؟ آیا می توانید با عواقب این کار کنار بیاید؟ پرسیدن این سوالات به شما این کمک را می کند که علت بله گفتن خود را پیدا کنید و در صورتی که جواب شما غیرمنطقی باشد می توانید بعد از کمی فکر نه بگویید زیرا تنها پاسخ منطقی و عقلانی شما “نه” خواهد بود.

  • آنچه در مورد شما فکر می کنند اهمیتی ندارد

با خود این را تمرین کنید که آنچه دیگران در رابطه با شما فکر می‌کنند اهمیت ندارد و آنچه که آنها در مورد شما فکر می‌کنند، شخصیت شما را نمی سازد؛شما مهربان،قوی و مستقل هستید و هیچ چیزی قادر به تغییر این نیست؛همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که سلامت روان شما خیلی مهم تر خوشحال بودن افرادیست که قصد خوشحال کردن آنها را دارید؛اگر این افراد واقعا شما را دوست داشته باشند از پاسخ نه شما ناراحت نمی شوند و خوحشالی شما برای آنها اولویت بیشتری دارد.

  • اوضاع آنقدر که فکر می‌کنید بد نیست!

اگر در هنگام نه گفتن می ترسید و احساس می کنید با نه گفتن دنیا به پایان می رسد به تمام موقعیت های قبلی که در آن ها نه گفته اید و یا نه شنیده اید فکر کنید،اصلا به تمام نه های دنیا فکر کنید؛بعد از اینکه نه بگویید چه می شود؟ به شما قول می دهم که هیچ اتفاقی نمی افتد وقتی خودتان را انتخاب بکنید و خودتان را  اولویت قرار دهید؛از نه گفتن نترسید و بدانید با نه گفتن هیچ چیز خراب نمی شود.

 

  • خود را توضیح دهید

می دانم که بسیاری از ما دوست نداریم خود را تعریف کنیم اما توضیح دادن علت نه گفتن در اوایل پروسه تمرین نه گفتن  می تواند از احساس بد شما بکاهد؛برایی مثال اگر دوستتان از شما می خواهد تا به جشن تولد او که در آخر هفته برگزار می شود بروید و شما از قبل برنامه ریزی برای خود داشته اید که مادربزرگتان را ملاقات کنید به او توضیح دهید که او را دوست دارید،او برای شما اهمیت دارد و خیلی دوست داشتید که به تولد او بروید اما از قبل به مادربزرگتان قول داده اید که به دیدنش می روید و اون چشم انتظار شماست و نوعی بی احترامیست که قرار دیدارتان را با او کنسل کنید؛اینگونه شما حس بهتری خواهید داشت و مطمئن خواهید بود که دوست شما از عشق و علاقه ای که به او دارید باخبر شده و از شما توقعی ندارد.

  • زمان لازم را صرف کنید.

مممکن است در اوایل زمانی که قصد نه گفتن دارید پاسخ دادن در آن واحد برای شما کار دشواری باشد؛در صورت امکان در مقابل موقعیت پیش رویتان زمان بخواهید،در خلوت فکر کنید،در صورت امکان از افرادی که به شما نزدیک هستند راهنمایی بگیرید و بعد از فکر کردن جواب نه بگویید؛با این روش شما این تفکر را نخواهید داشت که جوابتان عجولانه و یا بی ادبانه بوده و حس بهتری خواهید داشت.

  • آدم ها غیرقابل پیش بینی‌اند.

شاید در پروسه نه گفتن برایتان پیش بیاید که به کسی و یا در موقعیتی نه بگویید و با رفتار بد از طرفین رو به روشوید؛از شما می خواهم این را به یاد داشته باشید که تنها افراد مغرور و یا افرادی که بر روی خود تسلطی ندارد قدرت نه شنیدن را ندارد! اگر فردی واقعا شما را دوست داشته باشد و از مهارت های ارتباطی برخوردار باشد به راحتی و با کمال احترام با شما برخورد می کند و با نظرات و عقاید شخصی شما کنار می آید حتی اگر این رفتارها بر خلاف میلش باشد؛پس شما مسئول رفتار فرد مقابل نیستید و شما باید به فکر سلامت روان خود باشید و این را به یاد داشته باشید که شما وظیفه ندارید به همه بله بگویید.

  • مقداری حرف شما و مقداری حرف آنها

اینگونه تصور کنید که دوستتان از شما می خواهد تکالیفش را برایش انجام دهید و شما به هر دلیلی نمیخواهید این کار را انجام دهید؛در این موقعیت می‌توانید قضیه را 70 – 30 تمام کنید؛یعنی تمام مسئولیت تکالیف دوستتان را بر عهده نگیرید و به  اون پیشنهاد کمک دهید و بگویید “نه!نمی توانم تمام تکالیفت را انجام دهم اما می توانم در انجام مقداری از آن به تو کمک کنم”؛این کار به شما حس خوبی خواهد داد زیرا شما هم نه گفته اید و در پروسه نه گفتن پیشرفت کرده اید و هم به دوستتان کمک کرده اید.

  • سخت نگیرید.

در این مسیر به خودتان سخت نگیرید و قدم های کوچک طی کنید و در صورتی که در پروسه یادگیری توانایی نه گفتن پاسخ بله دادید خود را سرزنش نکنید زیرا شکست پله‌ای در پروسه یادگیری است که همه باید بر آن قدم بگذارند.

سخن پایانی

مهارت نه گفتن یکی از مهارت‌های مهمی است که هر فرد باید از دوران کوکی و نوجوانی خود این مهارت را فرا گیرد.اگر توانایی نه گفتن ندارید آرام باشید زیرا با تمرین کردن راهکارهای بالا مهارت نه گفتن را یاد بگیرید و باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مسیر زمان بر است و نیاز به استمرار دارد.

با مطرح کردن سوالات خود در کامنت پاسخ خود را در سریع ترین زمانم ممکن توسط مشاوران ارغوان دریافت کنید و یا با تماس با شماره های ما از مشاوره تحصیلی رایگان ما بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://arghavanedu.com/?p=10099
با ما در تماس باشید
همکاران ما در استادیار در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان می باشند
سوالات متداول
دیگران از ما پرسیده اند

لینک محصول و آیتم مشکل دار را از فرم سمت راست این صفحه ارسال نمایید.

محصولات ارائه شده در قالب استادیار با ووکامرس به فروش می رسد، می توانید پرداخت ها را به انواع روش های انتقال کارت به کارت و آنلاین انجام دهید.

برای هر سفارش شما امکان ارسال تیکت می باشد، تیکت ارسال نمایید، پشتیبان محصول در اسرع وقت پاسخگو خواهد بود.

آدرس

تهران، خیابان آزادی، خیابان بهبودی

شماره تماس

021123456789

ایمیل

info@studiaretheme.ir